Europese Unie
Europese instituties ontwikkelen zich snel, maar Nederland staat aan de zijlijn. Fundamentele keuzes over de institutionele en economische inrichting van Europa die nu worden gemaakt zullen lang doorwerken. Toch is er in media en politiek maar zeer beperkte aandacht voor Europese onderwerpen. Nederland neemt in Europa een belangrijke positie in, maar gebruikt die nog te weinig. Wij hopen met ons werk bij te dragen aan de Nederlandse inbreng in de toekomst van Europa.
Hieronder lees je meer over:
Europese begrotingsregels
Het crisisbeleid in Europa moet worden verbeterd. Elke crisis blijkt weer dat de huidige Europese instituties ontoereikend zijn, met de Griekse schuldencrisis als voorlopig dieptepunt. Wij willen dat Europa nu nadenkt over de volgende crisis. Dat begint met betere preventie: de huidige Europese begrotingsregels zijn te complex, onrealistisch en ineffectief. Wij doen voorstellen voor verbetering.
Onlangs heeft de Europese Commissie een hervormingsvoorstel gedaan voor de begrotingsregels. Een hervorming van de regels is echter niet voldoende, ook de handhaving moet worden verbeterd. Wij doen vijf aanbevelingen voor de handhaving van het Stabiliteits- en Groeipact.
De hervorming van de Europese begrotingsregels ligt op tafel in Europa. In dit rapport gaan wij in op het functioneren van het Stabiliteits- en Groeipact en doen wij vier aanbevelingen voor een hervorming die het begrotingsstelsel realistischer, simpeler en effectiever maakt.
Belastingconcurrentie
Internationale belastingconcurrentie zorgt voor een race naar de bodem. Over de hele wereld willen landen bedrijven aanlokken met lagere belastingen. Maar als iedereen dat doet, worden er vooral minder belastingen geïnd. In plaats daarvan kunnen we beter internationale afspraken maken, zodat ook bedrijfswinsten belast kunnen worden. Wij leggen deze belastingconcurrentie bloot en doen aanbevelingen om de race naar de bodem te stoppen.
Sinds januari is er geen belastingvrijstelling voor vermogende expats meer. Hoewel adviseurs waarschuwen voor economische risico's, is het vooral een kans om belastingconcurrentie en fiscale ongelijkheid aan te pakken.
De Volkskrant berichtte eind mei over topsporters die naar Monaco verhuizen vanwege het aangename (fiscale) klimaat. Naar aanleiding van ons opiniestuk schetsen we in dit artikel manieren waarop Nederland kan optreden tegen belastingemigratie.
Nederland staat allesbehalve machteloos tegenover rijke belastingmijders, want het kan zijn befaamde belastingcreativiteit ook inzetten om vermogenden internationaal de pas af te snijden. Kwestie van inzet.
De innovatiebox is de laatste tijd onderwerp van discussie. De rol die de innovatiebox speelt in het faciliteren van belastingconcurrentie is daarbij alleen onderbelicht. Veel Europese landen kennen een soort van innovatiebox: een race to bottom wordt zo uitgelokt.
Volgens Gabriel Zucman en Wouter Leenders heeft de Nederlandse regering haar toon gewijzigd, maar speelt Nederland nog steeds een dubieuze rol bij belastingontwijking en belastingconcurrentie.
Europese landen lokken elkaars werknemers weg met maar liefst 27 verschillende expatregelingen. Dat is een fiscale race-to-the-bottom. De onderlinge concurrentie is bovendien verwonderlijk in het licht van Europese samenwerking
A number of European countries grant personal income tax benefits to newly domiciled tax residents (typically ‘expats’ or retirees). Such schemes amount to a beggar-thy-neighbour policy and should not be applicable to EU residents.
Overig
In opdracht van de Tweede Kamer deden wij onderzoek naar de grootste barrières voor de ontwikkeling van de Europese kapitaalmarkten.
