Functioneren van de overheid
Goed beleid valt of staat bij het functioneren van de overheid. Veel van ons werk op het gebied van macro-economie en sociaal beleid raakt aan het functioneren van de overheid. Effectief beleid vergt namelijk een overheid die goed besluiten kan nemen én uitvoeren.
Hieronder lees je meer over:
Strategische functie overheid
De Rijksoverheid moet vooruit kunnen kijken en de politiek van goed doordachte beleidsopties voorzien. Beleidsopties die niet alleen passen bij vandaag, maar ook bij de toekomst. Wij brengen in kaart hoe het gesteld is met deze strategische kracht en doen voorstellen tot versterking.
Ministeries hebben hun handen vol aan lopende vraagstukken, en komen amper toe aan de lange termijn. Daarom moet de overheid meer strategische kennis in huis halen, in de vorm van een interne consultant.
Bij de aanpak van de stikstofcrisis heeft Rutte IV twee opties: kiezen, of niet kiezen. Of het onteigent alleen de vijfduizend meest vervuilende boeren, of het verspreidt de ellende over alle 30 duizend betrokken boeren. Het ministerie van Financiën heeft deze twee opties naast elkaar gelegd. De gerichte aanpak zou slechts €10 mld. kosten, terwijl het gekozen alternatief wordt geraamd op €34 mld.
De Tweede Kamer wil een nieuwe open bestuurscultuur met een regeerakkoord op hoofdlijnen, meer inzicht in bestuurlijke afwegingen en inhoudelijke politieke discussies. Dit vraagt niet alleen een nieuwe werkwijze van politici, maar ook een ambtenarenapparaat dat goed kan balanceren tussen de haast van vandaag en de complexe uitdagingen van de toekomst.
Instituties en democratie
Sterke instituties zijn de ruggengraat van democratie en economie. Goed functionerende instituties zijn essentieel voor een gezonde democratie en voor economische groei. Ze bieden stabiliteit, rechtszekerheid en vertrouwen in beleid. Binnen dit onderwerp houden we ons bezig met democratische besluitvorming en institutionele kwaliteit, in relatie tot de economie.
Een goed begrip van de voor- en nadelen van institutionele onafhankelijkheid is onontbeerlijk. Waarom kiezen we voor onafhankelijkheid, en welke nadelen nemen we daarbij op de koop toe? En wanneer is het juist wenselijk dat de politiek zelf een besluit neemt? Het publieke debat over deze vraagstukken kan beter. Het richt zich nu vaak op individuele inhoudelijke casussen, en weinig op de institutionele inrichting.
De coalitiepartijen willen dat er meer afstand komt tussen de Tweede Kamer en het kabinet. Maar van een extraparlementair kabinet lijkt met politiek bezette ministerposten geen sprake. Willen de coalitiepartijen meer afstand, dan zijn heldere afspraken nodig
The benefits of internationalization far outweigh the drawbacks. But the academic community should be aware that a policy debate around those drawbacks has been ongoing for some time.