Sociaal beleid en belastingen
Als sociaal beleid niet functioneert, raakt dat kwetsbare groepen hard. In ons complexe stelsel van sociale zekerheid en belastingen gaan regelmatig dingen mis. Maar juist de mensen die het meest afhankelijk zijn van overheidsbeleid, zien hun belangen het minst goed vertegenwoordigd. Wij analyseren problemen in het sociale domein, van toeslagen tot boetes, en bieden oplossingen in complexe stelsels.
Hieronder lees je meer over:
Toeslagen
Ons stelsel van belastingen en toeslagen is aan herziening toe. Zelfs voor experts is het stelsel moeilijk te doorzien. Dat zorgt voor grote onzekerheid en terugbetalingen bij mensen die juist zekerheid nodig hebben. Daarnaast bemoeilijkt complexiteit de uitvoering en wordt werk onnodig ontmoedigd. Wij doen voorstellen voor een nieuw stelsel van belastingen en inkomensondersteuning dat begrijpelijk en effectief is.
Het belastingstelsel in Nederland is te complex en moet worden vereenvoudigd. Burgers, beleidsmakers en de Belastingdienst raken verstrikt in het complex web dat ons huidige stelsel is. In dit rapport beogen we de complexiteit van het huidige systeem te ontleden en te laten zien waar er gesnoeid kan worden in de regelingen.
Kinderopvang
Kinderopvang heeft grote maatschappelijke baten die onvoldoende meegenomen worden. Onderzoek toont aan dat de baten van voorschoolse ontwikkeling bijzonder groot zijn. In het bijzonder bij kinderen afkomstig uit gezinnen met een lagere sociaaleconomische status. Het huidige stelsel houdt onvoldoende rekening met deze baten. Wij doen voorstellen om het stelsel te hervormen.
In dit policy paper geven wij een advies voor het herzien van de arbeidseis voor de kinderopvangtoesalg
Boetebeleid
Het Nederlandse boetebeleid pakt voor sommige groepen ontwrichtend uit. Zo worden verkeersboetes worden keer op keer verhoogd om financiële gaten te dichten. Dit raakt mensen met lage inkomens extra hard en is een belangrijke oorzaak van schuldenproblematiek. Ook dak- en thuislozen worden beboet voor situaties waarin ze vaak geen keuze hebben, zoals slapen op straat. Deze praktijk is niet alleen zinloos, maar gaat ook gepaard met hoge maatschappelijke kosten. Wij doen voorstellen om het boetebeleid rechtvaardiger te maken.
In het Nederlandse verkeersboetebeleid lijkt niet de verkeersveiligheid, maar de begroting voorop te staan. De hoge boetes en het strenge incassotraject brengen huishoudens in de financiële problemen. In ons nieuwe policy paper presenteren wij zes aanbevelingen om het verkeersboetebeleid te verbeteren.
Armoedebeleid
De hulp voor mensen met een laag inkomen is versnipperd. De vele verschillende loketten, voorwaarden en typen vergoedingen maken het krijgen van hulp ingewikkeld. Mensen in armoede zijn hierdoor veel tijd en energie kwijt aan alle overheidstrajecten en administratie, waardoor mensen afhaken en hulp mislopen. Wij doen voorstellen om het armoedebeleid te verbeteren.
De hulp voor mensen met een laag inkomen is versnipperd. Hierdoor lopen mensen hulp mis en ontstaan er oneerlijke verschillen tussen huishoudens. In ons nieuwe rapport eerlijker en eenvoudiger armoedebeleid schetsen we de problemen rondom gemeentelijke inkomensafhankelijke regelingen en doen we voorstellen tot verbetering.
Belastingen
Belastinginkomsten zijn nodig om sociale vangnetten en publieke goederen te financieren. Belastingen hebben daarnaast een grote impact op onze economie. Goed belastingbeleid is dus van belang. Maar een voortdurende lobby van deelbelangen zorgt voor een grote kloof tussen wat we weten en wat we doen. Wij zetten ons in om het algemeen belang een stem te geven.
Het ontbreken van een heldere definitie van complexiteit hindert een vereenvoudiging van het stelsel van belastingen en toeslagen. Daarom introduceren wij een definitie waarmee de effecten van wijzigingen in het stelsel op de complexiteit kunnen worden meegenomen.
Overig
Wij zijn door De Correspondent gevraagd om een berekening te maken van de omvang van informele zorg in Nederland als cijfermatige onderbouwing van het boek ‘Ik werk al (ik krijg er alleen niet voor betaald)’.
Ziekenhuizen mogen geen winst uitkeren, maar met winst kunnen ze betere afspraken maken op de zorgmarkt, schrijft Jasper J. van Dijk.
