Instituties en Europa
Goed beleid staat of valt bij sterke instituties. Op de lange termijn is niets zo bepalend voor menselijk welzijn als de kwaliteit van de overheid. Op dit moment zijn er veel twijfels over de capaciteit van onze overheid, maar het ontbreekt aan constructieve suggesties tot verbetering. Onze kennis van institutionele economie en onze positie in het beleidsspectrum stellen ons in staat concrete voorstellen te doen.
Europese instituties ontwikkelen zich snel, maar Nederland staat aan de zijlijn. Fundamentele keuzes over de institutionele en economische inrichting van Europa die nu worden gemaakt zullen lang doorwerken. Toch is er in media en politiek maar zeer beperkte aandacht voor Europese onderwerpen. Nederland neemt in Europa een belangrijke positie in, maar gebruikt die nog te weinig. Wij hopen met ons werk bij te dragen aan de Nederlandse inbreng in de toekomst van Europa.
Hieronder lees je meer over:
Instituties
In samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken deden wij onderzoek naar de relatie tussen democratie en economische groei. Dit werkdocument geeft een overzicht van de belangrijkste bevindingen.
The benefits of internationalization far outweigh the drawbacks. But the academic community should be aware that a policy debate around those drawbacks has been ongoing for some time.
Ministeries hebben hun handen vol aan lopende vraagstukken, en komen amper toe aan de lange termijn. Daarom moet de overheid meer strategische kennis in huis halen, in de vorm van een interne consultant.
Bij de aanpak van de stikstofcrisis heeft Rutte IV twee opties: kiezen, of niet kiezen. Of het onteigent alleen de vijfduizend meest vervuilende boeren, of het verspreidt de ellende over alle 30 duizend betrokken boeren. Het ministerie van Financiën heeft deze twee opties naast elkaar gelegd. De gerichte aanpak zou slechts €10 mld. kosten, terwijl het gekozen alternatief wordt geraamd op €34 mld.
De Tweede Kamer wil een nieuwe open bestuurscultuur met een regeerakkoord op hoofdlijnen, meer inzicht in bestuurlijke afwegingen en inhoudelijke politieke discussies. Dit vraagt niet alleen een nieuwe werkwijze van politici, maar ook een ambtenarenapparaat dat goed kan balanceren tussen de haast van vandaag en de complexe uitdagingen van de toekomst.
Europa
Het Europees Herstelfonds dat in 2020 tijdens de coronapandemie opgezet werd, werd destijds onthaald als een doorbraak in de Europese solidariteit. Op aandringen van Nederland stelt het fonds strikte voorwaarden aan de financiering. Juist bij deze wens voor strakke controle ontstaan er in de praktijk problemen. Een nieuwe balans tussen discipline en flexibiliteit is noodzakelijk.
In opdracht van de Tweede Kamer deden wij onderzoek naar de grootste barrières voor de ontwikkeling van de Europese kapitaalmarkten.
Onlangs heeft de Europese Commissie een hervormingsvoorstel gedaan voor de begrotingsregels. Een hervorming van de regels is echter niet voldoende, ook de handhaving moet worden verbeterd. Wij doen vijf aanbevelingen voor de handhaving van het Stabiliteits- en Groeipact.
Recently, the European Commission proposed a reform of the fiscal rules. However, reforming the rules is not enough; enforcement must also be improved. We present five recommendations for the enforcement of the Stability and Growth Pact.
As hawkish members seek to water down the Commission’s attempts to make the rules more sensible, the bloc will only end up going around in circles.
Als EU-lidstaten ieder voor zich groene subsidies verstrekken, is dat nadelig voor kleine landen, stellen Jasper H. van Dijk en Luuk Schmitz.
Dutch members of parliament like to criticize Italy. The country ought to implement more reforms. However, their arguments are based on persistent misunderstandings.
De crisisbestendigheid van de eurozone wordt keer op keer op de proef gesteld. Dit brengt ook risico's voor de Nederlandse economie met zich mee. Als Nederland invloed wil hebben op de toekomst van de eurozone, moet ons land het voortouw nemen in een hervorming van het Europees Stabiliteitsmechanisme, schrijven Sander Tordoir en Jasper van Dijk.
In de zomer van 2021 besloten Europese leiders tot de oprichting van een historisch herstelfonds met een capaciteit van 750 miljard euro aan leningen en subsidies. De coronapandemie was nog verre van bedwongen en het was nog spannend of de economieën de gevolgen van de lockdown en de sterke stijging van schulden goed zouden kunnen doorstaan.
In the paper, we very briefly sketch out the reform proposal put forward by the EU-Commission and make five suggestions on how this could be developed further. The annex contains two short papers covering (1) the EU methodology for computing debt sustainability and (2) expenditure rules in practice drawing on the Dutch experience.
The European Commission put forward a proposal to reform the European fiscal rules. The proposal is a step in the right direction. However, it fails to address a number of important shortcomings and it creates a number of new problems.
De Europese Commissie is met een voorstel gekomen voor hervorming van de Europese begrotingsregels. Het voorstel is een stap in de goede richting, maar het leidt ook tot een aantal nieuwe problemen én een aantal belangrijke huidige tekortkomingen worden niet aangepakt.
Nederlandse Tweede Kamerleden stoppen Italië graag in het verdomhoekje. Hun argumenten zijn echter gebaseerd op hardnekkige misverstanden. Deze onwaarheden staan oplossingen om Italië en de eurozone vooruit te helpen in de weg.
De hervorming van de Europese begrotingsregels ligt op tafel in Europa. In dit rapport gaan wij in op het functioneren van het Stabiliteits- en Groeipact en doen wij vier aanbevelingen voor een hervorming die het begrotingsstelsel realistischer, simpeler en effectiever maakt.
Minister van Financiën Kaag heeft haar steun uitgesproken voor een Europese uitgavenregel. Maar hoe moet die er dan uitzien? In dit artikel pleiten wij voor de implementatie van een uitgavenregel als beleidsoptie.
We produced an overview of selected Member States’ positions on Stability and Growth Pact reform. Their positions seem to leave room for changes to the preventive arm, the debt reduction rule, and the governance framework.
Een overzicht van het Stabiliteits- en groeipact (SGP) in twee overzichtelijke pagina’s.
De rentes op staatsschulden lopen langzaam op. Marktdiscipline wordt ook wel gezien als substituut voor reguleringsdiscipline. Maar dat is geen heilzame weg.
Europese landen lokken elkaars werknemers weg met maar liefst 27 verschillende expatregelingen. Dat is een fiscale race-to-the-bottom. De onderlinge concurrentie is bovendien verwonderlijk in het licht van Europese samenwerking
A number of European countries grant personal income tax benefits to newly domiciled tax residents (typically ‘expats’ or retirees). Such schemes amount to a beggar-thy-neighbour policy and should not be applicable to EU residents.
Ruime steun tijdens een Europese crisis vermindert de prikkel voor gezonde overheidsfinanciën. Gelukkig zijn ook veel andere opties. Nederland moet zich daar in Brussel intensief mee bemoeien, maar dit keer wel constructief.