Belastingen
De inrichting van ons belastingstelsel heeft een enorme impact op welzijn. Het stelsel van belastingen en uitkeringen is voor velen een belangrijke bron van bestaanszekerheid. Het is ook met afstand het grootste beleidsterrein in financiële zin. Er is een grote afstand in Nederland tussen wat wetenschappelijk gezien een goede invulling van het belastingstelsel is en hoe ons belastingstelsel nu is vormgegeven. Een voortdurende lobby van deelbelangen zorgt voor een grote kloof tussen wat we weten en wat we doen. Wij zetten ons in om het algemeen belang een stem te geven.
Hieronder lees je meer over:
Complexiteit
Ons stelsel van belastingen en toeslagen is te gecompliceerd. Zelfs voor experts is het moeilijk te doorzien. Dat zorgt voor grote onzekerheid en terugbetalingen bij mensen die juist zekerheid nodig hebben. Daarnaast bemoeilijkt complexiteit de uitvoering. Een eerlijk belastingstelsel is begrijpelijk. Wij doen voorstellen voor een nieuw belastingstelsel dat begrijpelijk en effectief is.
Nu het kabinet de koppeling tussen het aantal gewerkte uren en het aantal uren kinderopvang heeft losgelaten, raakt de overgebleven arbeidseis kant noch wal, stelt Jasper J. van Dijk. „Er tikt een tijdbom, waar de parlementaire enquêtecommissie pas nog voor waarschuwde.”
Er zijn de afgelopen maanden verschillende rapporten verschenen over de hervorming van ons toeslagen- en belastingenstelsel. De politiek heeft volgens Jasper J. van Dijk nu geen redenen meer om hervorming verder uit te stellen.
Het toeslagenstelsel is nodeloos complex. Vanwege angst voor politieke aanvallen over ‘koopkrachtplaatjes’ blijven we geld rondpompen. Dat is onnodig, schrijft Jasper J. van Dijk van het Instituut voor Publieke Economie.
Huishoudens en de overheid zijn hopeloos met elkaar verstrikt geraakt in het toeslagenweb. De roep om afschaffing van het stelsel neemt toe. Econoom Jasper J. van Dijk ziet uitwegen. ,,Maar die vragen van politici meer dan het inkleuren van de klassieke koopkrachtplaatjes.”
Het huidige belasting- en toeslagenstelsel is te complex. In Trouw bepleiten we waarom het stelsel vereenvoudigd moet worden en waarom dat mogelijk is, zolang we bereid zijn om over onze primaire morele reactie heen te stappen.
Het belastingstelsel in Nederland is te complex en moet worden vereenvoudigd. Burgers, beleidsmakers en de Belastingdienst raken verstrikt in het complex web dat ons huidige stelsel is. In dit rapport beogen we de complexiteit van het huidige systeem te ontleden en te laten zien waar er gesnoeid kan worden in de regelingen.
Burgers, beleidsmakers en de Belastingdienst zijn verstrikt in een complex web van toeslagen, heffingskortingen en aftrekposten. Gelukkig zijn de toeslagen en heffingskortingen te vervangen door één inkomensonafhankelijke toelage en een uitbreiding van de belastingschijven. Een voorstel.
Door de stelselherziening in 2001 moesten de belastingen op arbeid gericht, eenvoudig en rechtvaardig worden, en moest de werkgelegenheid worden gestimuleerd. Die doelen worden echter niet gehaald.
Het hervormen van de toeslagen loopt spaak. De meest recente ontwikkeling is dat het kabinet een belangrijke hervorming van de huurtoeslag heeft ingetrokken na een uitspraak van de Raad van State. Met meer politieke wil kan de hervorming bij de huurtoeslag wel doorgevoerd worden.
In deze infosheet lichten wij de werking, kosten en effecten van belasting in box 1 toe.
Enkele jaren geleden maakte het ministerie van Financiën een begin met het evalueren van de vele fiscale regelingen die ons belastingstelsel rijk is. De eerste resultaten stemmen somber: de meeste van de regelingen blijken niet of maar deels doelmatig. Helaas leidt dat zelden tot verandering.
Belastingconcurrentie
Internationale belastingconcurrentie zorgt voor een race naar de bodem. Over de hele wereld willen landen bedrijven aanlokken met lagere belastingen. Maar als iedereen dat doet, worden er vooral minder belastingen geïnd. In plaats daarvan kunnen we beter internationale afspraken maken, zodat ook bedrijfswinsten belast kunnen worden. Wij leggen deze belastingconcurrentie bloot en doen aanbevelingen om de race naar de bodem te stoppen.
De Volkskrant berichtte eind mei over topsporters die naar Monaco verhuizen vanwege het aangename (fiscale) klimaat. Naar aanleiding van ons opiniestuk schetsen we in dit artikel manieren waarop Nederland kan optreden tegen belastingemigratie.
Nederland staat allesbehalve machteloos tegenover rijke belastingmijders, want het kan zijn befaamde belastingcreativiteit ook inzetten om vermogenden internationaal de pas af te snijden. Kwestie van inzet.
De innovatiebox is de laatste tijd onderwerp van discussie. De rol die de innovatiebox speelt in het faciliteren van belastingconcurrentie is daarbij alleen onderbelicht. Veel Europese landen kennen een soort van innovatiebox: een race to bottom wordt zo uitgelokt.
Volgens Gabriel Zucman en Wouter Leenders heeft de Nederlandse regering haar toon gewijzigd, maar speelt Nederland nog steeds een dubieuze rol bij belastingontwijking en belastingconcurrentie.
Europese landen lokken elkaars werknemers weg met maar liefst 27 verschillende expatregelingen. Dat is een fiscale race-to-the-bottom. De onderlinge concurrentie is bovendien verwonderlijk in het licht van Europese samenwerking
A number of European countries grant personal income tax benefits to newly domiciled tax residents (typically ‘expats’ or retirees). Such schemes amount to a beggar-thy-neighbour policy and should not be applicable to EU residents.
Werk en vermogen
We belasten inkomsten uit werk te zwaar en inkomsten uit vermogen te weinig. Bijna al onze belastingen drukken op arbeid. Vermogensinkomsten, die goed zijn voor een derde van ons nationale inkomen, worden nauwelijks belast. Onder experts is er inmiddels consensus dat dit meer in balans moet worden gebracht. Dan gaat werken meer lonen en wordt het belastingstelsel eerlijker. Wij doen aanbevelingen om deze omslag te bewerkstelligen.
Wij zijn door De Correspondent gevraagd om advies bij de cijfermatige onderbouwing van het boek ‘Sander en de brug’. Daarbij kwam de vraag op: wat zijn de budgettaire gevolgen van een belastingstelsel waarin alle vormen van inkomen gelijk worden behandeld.
Een overzicht van vermogen in Nederland en hoe het wordt belast.
Enkele jaren geleden maakte het ministerie van Financiën een begin met het evalueren van de vele fiscale regelingen die ons belastingstelsel rijk is. De eerste resultaten stemmen somber: de meeste van de regelingen blijken niet of maar deels doelmatig. Helaas leidt dat zelden tot verandering.
Een politiek belangrijk rapport. Het kabinet kondigde eerder aan om na dit onderzoek de belastingdruk te willen verschuiven van arbeid naar kapitaal. Welke nieuwe inzichten biedt het nieuwe onderzoek?
De roep om een solidariteitsheffing komt regelmatig terug. Het Verenigd Koninkrijk kent inmiddels een windfall tax. We bespreken of die in Nederland zou kunnen werken. Vervolgens verkennen we een structurele belasting op overwinst.