Het doolhof van de toeslagen: waarom hervorming steeds mislukt
Met urgente problemen als stikstof, migratie, woningtekort, dreigt het beleid rond toeslagen van de formatietafel te verdwijnen. Dat zou een vergissing zijn, stelt Jasper van Dijk. Er zijn concrete stappen mogelijk.
Sectoren van de toekomst: De (in-) consistentie van beleid met arbeidsmarkttransities
De krappe arbeidsmarkt staat op gespannen voet met de gaande maatschappelijke transities. De transities die samenhangen met klimaatverandering, digitalisering en demografie vragen om meer en andere arbeid. Anderzijds wordt arbeid schaarser: het aandeel werkenden in de bevolking daalt door de vergrijzing. Hierom zijn scherpe keuzes onontkoombaar. Extra arbeidsvraag in transitiesectoren gaat immers ten koste van arbeid in andere delen van de economie.
Kwetsbaarheden van rechtsstatelijke waakhonden in beeld
Dit rapport onderzoekt hoe stevig Nederlandse democratische waakhonden zijn verankerd. We brengen juridische, organisationele en financiële kwetsbaarheden van negentien waakhonden van de democratie in kaart .
Vervuilende sectoren krijgen veel steun maar betalen weinig voor milieuschade
Economische activiteit kan gepaard gaan met schade aan milieu en gezondheid. De mate waarin sectoren die maatschappelijke schade veroorzaken en daarvoor betalen, verschilt sterk, ook omdat sommige sectoren een aanzienlijke stimulans ontvangen uit publieke middelen.
Waarom kiezen voor eenvoud ook een doorrekening verdient
Zoals bij elke verkiezing rekende het CPB de verkiezingsprogramma’s door. Maar wat ontbreekt, is inzicht in wat echt telt: eenvoud. De opbrengsten van een echte stelselverandering bleven buiten beschouwing, terwijl die aanzienlijk kunnen zijn, schrijven Jasper J. van Dijk en Miriam Gielen van het Instituut voor Publieke Economie.
Incomplete modellen kosten economische groei
De baten van beleid worden vaak niet meegenomen in ramingen. Hierdoor krijgt de politiek de verkeerde ‘prijs’ van een maatregel voorgeschoteld. Gevolg is dat investeringen achterwege blijven en Nederland economische groei misloopt.
Extra financiering voor start-ups en scale-ups is niet nodig in Nederland
Het kabinet-Schoof werkt momenteel aan de oprichting van een Nationale Investeringsbank. Deze bank moet iets doen aan het gebrek aan financiering voor start-ups en scale-ups. Maar is er eigenlijk wel te weinig financiering?
Strategisch vermogen van het Rijk
Nederland is gebaat bij politici die besluiten nemen op basis van een zo compleet en afgewogen mogelijk beeld van de beleidsopties. Dat vraagt om ambtenaren die de tijd, ruimte en vrijheid hebben om gedegen analyses te maken. Maar er zijn signalen dat dit strategische vermogen onder druk staat. Tijd om de strategische beleidsfunctie van de Rijksoverheid onder de loep te nemen.
Stageplek bij het Instituut voor Publieke Economie
IPE zoekt een nieuwe stagiair. Meld je aan voor 26 oktober 2025. Stuur je CV en een motivatiebrief naar info@instituut-pe.nl.
Waarom het maar niet lukt ons belastingstelsel te vereenvoudigen: lobbyisten
De politiek wil het graag, burgers snakken ernaar: minder ingewikkelde belastingen. Maar Den Haag blijft bezwijken onder een even geheimzinnige als machtige groep: lobbyisten. Zolang bewindspersonen niet bereid zijn deze duurbetaalde geldfluisteraars te trotseren, staat het algemeen belang nooit voorop.
